- Gegevens
- Gepubliceerd op 17 augustus 2015
Op zondag 16 augustus sloot ik de serie van zes diensten over Paulus af. We eindigen in Athene, de culturele hoofdstad van de antieke wereld van dat moment. Een geliefde stad om er filosofie te studeren. En een stad waar je struikelde over de godenbeelden. Er kwam daar maar een heel geringe respons op de prediking van Paulus. Slechts een enkeling aanvaardde het geloof in Christus...
Wat namen we nou mee van dat verhaal in Handelingen 17:15-34?
Dat Paulus in zijn verkondiging naadloos aansluit bij zijn publiek.
- Hij ziet een altaar voor een onbekende god (een plaatselijk herkenningspunt), en zegt: "Deze God kom ik jullie verkondigen. Het is een God die zich niet laat afbeelden of bedienen, want Hij is het die ons mensen dient. Hij geeft ons leven, adem, ja alles. Wij zijn geschapen naar Zijn beeld. Jullie kunnen dus nooit een god scheppen naar je eigen beeld..."
- Hij citeert één van de Griekse dichters, Aratus: "Wij zijn van Gods geslacht". Hij citeert een plaatselijke autoriteit.
- Hij sluit aan bij de opvattingen van de filosofen over hoe God of de goden aanwezig zijn (of juist niet: de Epikureeërs) in deze wereld, in de natuurlijke orde.
Maar, moet je dan ook de inhoud van je verhaal aanpassen?
Tim Keller is predikant in New York, 65 jaar oud. Een bekend predikant, ook door de boeken die hij schrijft. Hij zegt: “Als je het Evangelie wil delen, dan moet je de cultuur kennen. Mensen komen pas tot geloof, als het Evangelie iets met hún leven te maken heeft. Met hún vragen. Hún noden. Voor New York betekent dat: hard werken is een deugd. Productief zijn.
Betekent dat dan dat we het Evangelie moeten aanpassen aan de cultuur? Nee, zeker niet, we passen niks aan, we passen het toe! Iedere cultuur heeft punten waarmee het Evangelie instemt en punten die het Evangelie tegenspreekt. Als je dat scherp hebt, kun je mensen ook beter bereiken met het Evangelie.”
Ook bij Paulus zie je dat hij het evangelie niet aanpast, want hij verkondigt het evangelie van de opstanding. En dat is tegen het zere been van het Griekse denken.
En waar de Atheners vooral teren op hun roemrijke verleden van kunst, filosofie en hun goden, zegt Paulus: “Ik heb voor jullie een ander verhaal, ik kom jullie hoop en toekomst verkondigen.”
Let er ook op dat Paulus niet het héle verhaal vertelt. Met geen woord rept Paulus over het kruis, over de kruisdood van Jezus en over de verzoening.
Hij vertelt alleen datgene dat op dat moment nodig is: de ene God, de Schepper van hemel en aarde, opstanding, hoop, toekomst en oordeel.
Daarom: “Kom, nu is de tijd: aanbid Hem. Kom, nu is de tijd: ontmoet jouw God.” (Opwekking 539)
Wie de hele preek wil lezen (of ook de andere vijf preken), kan mailen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.